Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2020)



Zdroj: auto-mania.cz


Jestli rumunskou značku Dacia v její novodobé historii nějaký model proslavil, tak to byl Duster. V první generaci šlo o hodně robustní auto, které se nezaleklo ani náročnějšího terénu, a přitom stálo hodně dobré peníze. Nad zpracováním nebo jízdními vlastnostmi už bylo potřeba trochu přivřít oči, ale to majitelé vzhledem k ceně rádi udělali. Aktuální druhá generace je po technické stránce spíše faceliftem, zlepšení je ale patrné na všech frontách. A začíná to designem, který už není hlavně funkční, ale nabídne i poměrně zajímavé tvary. Stále je ovšem z auta cítit výrazná orientace na jízdu mimo asfalt, což potvrzuje jak světlá výška 210 milimetrů, tak třeba plastové brnění kolem celého auta. Duster zkrátka není žádný nafintěný městský crossover, ale solidní SUV, které se nebojí pořádně zašpinit.


Je to dříč

A vidět je to i uvnitř. Minimalistický interiér je navržený účelně a výhradně z tvrdých plastů, ale k celkovému zaměření to dokonale sedí. Slušně je na tom ergonomie, pryč jsou naštěstí doby, kdy byl klakson umístěn na páčce blinkrů a okna se stahovala na středovém panelu. Tady udělal mezigeneračně duster ohromný krok vpřed a takový panel automatické klimatizace v duchu starších Audi tady působí skoro až luxusním dojmem.



Ani Dacia samozřejmě nepostrádá infotainment s navigací, který je docela zdařile integrovaný v palubní desce. Grafika sice evokuje éru Windows 95, ale systém má rychlé reakce a hlavně podporu pro Apple Carplay a Android Auto. Sedmipalcový displej tak může posloužit hlavně jako zobrazovač pro váš telefon, a pak si není moc na co stěžovat. Zvuk z reproduktorů je jen průměrný a zamrzí také nešikovně umístěný konektor USB nad samotným displejem, kvůli kterému kabel k telefonu pořád někde překáží. Příliš radostná není situace s odkládacími plochami. Držák nápojů je tu jen jeden skromných rozměrů, který sdílí svůj prostor s odkládací plochou na telefon. U verze s pohonem pouze předních kol se u ruční brzdy nachází malý odkládací prostor, u čtyřkolky jeho místo zabírá otočný ovladač s možností volby pohonu předních kol, zámkem čtyřkolky a automatickým režimem.


V autě se jinak sedí až nezvykle vysoko, výhled všemi směry je ale velmi dobrý. K dokonalosti už mi scházela jen možnost přitáhnout volant blíže k tělu. Sedadla jinak nabídnou poměrně dobrou oporu těla a v případě řidiče také manuálně nastavitelnou bederní opěrku, ale ani to mě po dlouhé cestě neuchránila od bolavých zad. Ve druhé řadě duster potěší spoustou místa jak pro kolena, tak i pro hlavu. Co se zavazadelníku týče, není to žádná sláva. Hodně toho spolkne čtyřkolka, kvůli které je kufr dost mělký. Výsledných 411 litrů je tak vzhledem k velikosti auta spíše průměrných.




Výkon mu nechybí

Příchod nových pohonných jednotek přinesl i dosud nejvýkonnější motor, jaký se do Dacie Duster montoval. Jde o přímovstřikový čtyřválec o objemu 1,33 litru, který ve vrcholném provedení produkuje 150 koní a 250 Nm točivého momentu. V kombinaci s pohonem všech kol zvládne duster sprint z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy a rozjede se až na 196 km/h. Už na volnoběh je motor krásně tichý a prakticky bez vibrací. Motor slušně táhne už od dvou tisíc otáček napříč středním spektrem až k omezovači. Dusteru umožňuje velmi slušnou dynamiku, a to jak pro předjíždění, tak i pro svižnější cestování po dálnici. Příjemným překvapením je chod šestistupňové manuální převodovky, která má krátké dráhy a mechanický chod. Celkově je tak vrcholná pohonná jednotka pro duster skutečně tím nejlepším, co si jste si dosud mohli dopřát. Spotřeba se odvíjí od stylu jízdy, ale velmi pravděpodobně se bez problémů vejdete pod deset litrů. Při jízdě po dálnici si duster řekne o zhruba 7 až 7,5 litrů naturalu na sto, podobné hodnoty čekejte i ve městě, zato mimo město spotřebu s trochou snahy stlačíte i k šesti litrům.




Na silnici duster působí překvapivě dospělým dojmem, v interiéru je ticho i při dálničních rychlostech a komfortně naladěný podvozek si poradí i s hodně rozbitými cestami aniž by to dával nějak hlasitě najevo. V zatáčkách se auto naklání, a to poměrně výrazně. Jiná, ryze silniční SUV, jezdí na asfaltu lépe, pokud ale máte v plánu čas od času vyrazit i do nějakého terénu, bude se vám vyšší světlá výška hodit. A možná užijete i tu čtyřkolku, já jsem se bez ní bez problémů obešel, i v režimu s pohonem pouze předních kol auto projelo všude, kde jsem potřeboval. Do náročnějšího terénu jsem se ale tentokrát nepouštěl.


Závěr a cena

Nejdražší Dacia Duster je také tou nejlepší. Nový motor s výkonem 150 koní udělal z dustera mnohem komplexnější auto, které kromě velmi solidních schopností mimo asfalt nezklame ani na silnici. Vůbec se přitom nemusíte starat, co máte pod koly, duster si s tím poradí. Jistě, duster má pořád své mouchy, snahy o šetření jsou na některých místech pořád vidět, ale všechno tohle zmizí ve chvíli, kdy se kouknete do ceníku.





logo-centrum-4x4-homepage.jpg